Sila tinggalkan link anda, promise akan terus follow

Tuesday, March 22, 2011

oohh ! semburan mengelak !



Assalamualaikum!

mlm2 mcm ni korg watpe ha y xtdo lg tuh? dah2 g tdo nuh :)
aku mengantok giler baban dah ni.!
bile mau tdo? :~(

berade di kawasan yang tidak bebas denggi sesuatu yang mengancam nyawe?
DENGGI
ngeri kan. membunuh kite tanpa sedari
hari tuh jabatan kesihatan buat la sembur2 nih hehe kat kwsan rumah sewe aku
di Kota Bharu



banyak pencegahan yang boleh kite buat untuk mengelakkan
nyamuk ni terus membiak




eija menyelamatkan anak pokok experiment kesayangan die kluar rmh
kang pengsan pokok tuh!
jage elok2 ja. nak wat present tuh!



Langkah-langkah pencegahan awal mengelak pembiakan nyamuk aedes:

1. Bersihkan bilik dan kawasan kediaman. Paling senang, bersihkan rumah korang dan jika malas korang upah cleaner atau adik-adik korang untuk mop rumah korang.

2. Patikan bekas takungan air sentiasa bersih. Bagi orang perempuan, jangan pakai pasu bunga yang mampu menakung air. Kalau boleh, jangan ada langsung. Letak aje bunga plastik. Lagi senang dan selamat.

3. Pastikan tayar, longkang, itin dan lapik pasu sentiasa kering. Bab tayar tu, buang aje. Tin, boleh jual. Dapat duit lagi kan? Longkang? Bersihkan. Ini penting, kang tak pasal-pasal korang kena bayar denda sebab ternak nyamuk Aedes.

4. Telangkupkan bekas yang mungkin mampu menangkung air. Lagi senang, jangan ada bekas langsung kat rumah kecuali cawan, gelas, teko, jag dan yang sebagainya. Lagi senang, buang terus. Kalau tetamu datang, hidangkan dengan air kotak aje. Lagi senang.

5. Potong rumput dan lalang yang panjang disekitar rumah. Lagi senang, upah orang, beli simen. Terus simen kawasan sekitar rumah korang. Selesai masalah kan? Nyamuk pun pening nak buat sarang dan sakit kepala kat mana nak nyorok telur-telur diorang.

6. Menggunakan kelambu ketika tidur. Memang orang kata cam kuno. Tapi itu salah satu cara kuno yang agak berjaya. Pasang aje. Bukan jiran sebelah tahu pun.

7. Tutup tingkap dan rumah pada waktu senja. Dikatakan bukan setan aje suka masuk rumah pada waktu begitu, nyamuk Aede pun suka gak.

8. Sembur bilik tidur dengan penyembur nyamuk terutamanya sebelum tidur. Ini yang selalu aku buat sekarang. Dan pastikan sembur dalam 3-4 jam sebelum tidur. Nanti korang sesak nafas tidur dengan bau-bau yang kurang menyenangkan. Nak memadu asmara pun payah dibuatnya nanti.

9. Pastikan reban haiwan macam reban ayam sentiasa bersih. Lagi senang, sembelih ayam korang dan musnahkan reban tersebut. Tak yah bela ayam. Beli aje KFC. Mudah dan sedap sehingga menjilat jari.

10. Mengawasi pusat pelupusan sampah. Kadang-kadang, kat situ pun nyamuk Aedes menetap. Maklumlah, tempat kalau kotor ni, diorang suka. Sudahlah buat rumah percuma, berpotensi untuk bunuh orang plak. Sudahnya, kita sendiri berpotensi untuk bunuh diri. So, ambil perhatian.





p/s:memang dajal lah nyamuk aedes betina nih.. suke buat telor



suke tag :





No comments:

Post a Comment